Unsur-unsur dan Asas Hukum

Advertisement
Unsur-unsur Hukum
Dari beberapa perumusan tentang berbagai pengertian hukum , dapatlah diambil kesimpulan bahwa hukum itu meliputi unsur-unsur:

  1. peraturan mengenai tingkah laku manusia dalam pergaulan masyarakat,
  2. peraturan itu diadakan oleh badan-badan resmi yang berwajib,
  3. peraturan itu bersifat memaksa, dan
  4. sanksi terhadap pelanggaran peraturan tersebut adalah tegas.

Agar tata tertib dalam masyarakat itu tetap terpelihara, maka haruslah kaidah-kaidah hukum itu ditaati. Akan tetapi, tidaklah semua orang mau menaati kaidah-kaidah hukum itu. Agar supaya sesuatu peraturan hidup kemasyarakatan benar-benar dipatuhi dan ditaati sehingga menjadi kaidah hukum, maka peraturan hidup kemasyarakatan itu harus diperlengkapi dengan unsur memaksa. 

\Dengan demikian, hukum itu mempunyai sifat mengatur dan memaksa. Barangsiapa yang dengan sengaja melanggar sesuatu kaidah hukum akan dikenakan sanksi yang berupa hukuman. Sifat hukum yang demikian itu menunjukkan ciri-ciri hukum, yaitu

  • adanya perintah dan atau larangan,
  • perintah dan atau larangan itu harus dipatuhi setiap orang, dan
  • adanya sanksi atau hukuman.

Asas hukum
Asas hukum terdiri atas asas hukum umum dan asas hukum khusus.

1. Asas hukum umum 
ialah asas hukum yang berhubungan dengan keseluruhan bidang hukum. P. Scholten mengemukakan adanya lima asas hukum umum yang berlaku universal pada semua sistem hukum. Asas tersebut ialah asas kepribadian, asas persekutuan, asas kesamaan, asas kewibawaan, dan asas pemisahan antara baik dan buruk. 

Dalam asas kepribadian, manusia menginginkan adanya kebebasan individu. Asas kepribadian ini menunjuk pada pengakuan kepribadian manusia. Asas persekutuan menghendaki adanya persatuan, kesatuan, cinta kasih, dan keutuhan masyarakat. Asas kesamaan menghendaki adanya keadilan dalam arti setiap orang ialah sama dalam hukum (equality before the law). 

Keadilan merupakan realisasi dari asas kesamaan. Adapun asas kewibawaan memperkirakan adanya ketidaksamaan. Keempat asas di atas didukung oleh pemikiran bahwa dimungkinkan untuk memisahkan antara baik dan buruk yang terkandung dalam asas pemisahan antara baik dan buruk.

2. Asas hukum khusus 
ialah asas yang berlaku dalam lapangan hukum tertentu. Asas hukum khusus berfungsi dalam bidang yang lebih sempit, contohnya,

  • dalam hukum perdata berlaku asas pacta sunt servanda, abus de droit, dan asas konsensualisme;
  • dalam hukum pidana berlaku asas praduga tidak bersalah atau asas nebis in idem.

0 Response to "Unsur-unsur dan Asas Hukum"

Post a Comment

wdcfawqafwef